Headlines News :
Home » » Huruf Braille

Huruf Braille

Huruf Braille adalah suatu sistem penulisan yang menggunakan titik-titik yang timbul yang mewakili karakter tertentu. Huruf yang diciptakan oleh louis braille ini pada awalnya diperuntukkan untuk orang tuna netra. Namun kini berkembang hingga kedunia detective sebagai kode-kode untuk menyamarkan sebuah makna tertentu. Huruf braille kini sudah berkembang luas ke seluruh dunia dan membantu banyak orang yang memiliki penglihatan yang kabur hingga buta total.


Huruf Braille 6 titik yg berlaku secara umum

Braille terdiri dari sel yang mempunyai 6 titik timbul dan kehadiran atau ketiadaan titik itu akan memberi kode untuk simbol tersebut. Huruf Braille Bahasa Melayu adalah hampir sama dengan kode huruf Braille Inggeris. Perkataan, simbol (seperti tanda seru dan tanda soal), beberapa perkataan dan suku kata bisa didapat secara terus. Contohnya perkataan orang disingkat menjadi org. Ini membolehkan buku Braille yang lebih tipis dicetak.Huruf Braille juga telah diperkaya sehingga dapat digunakan untuk membaca nota musik dan matematik. 

Kini Braille telah diubahsuai dengan menambah dua lagi titik menjadikan Braille menjadi kode 8 titik. Ini memudahkan pembaca Braille mengetahui huruf tersebut adalah huruf besar atau kecil. Selain itu, penukaran ini membolehkan huruf huruf ASCII dipertunjukkan dan kombinasi 8 titik ini diekodkan dalam standard Unicode. Braille boleh dihasilkan menggunakan batuan loh ( slate) dan stilus ( stylus ) di mana titik dihasilkan daripada belakang muka kertas, menulis dengan gambar cermin, menggunakan tangan, atau menggunakan mesin taip Braille yang dikenali sebagai Perkins Brailler. Braille juga dapat dihasilkan menggunakan mesin cetak Braille yang disambung kepada komputer.

Kini huruf braille sudah berkembang ke dalam teknologi dan kehidupan kita. Misalnya, braille pada keyboard, tombol lift, buku dengan huruf braille,dll.  Oleh karena itu, tak ada salahnya kita mempelajari huruf ini, terlebih-lebih bagi seorang detective.



--  SEKIAN  --

Share this article :
 
Support : Copyright © 2020. - - All Rights Reserved